Avagy határozzuk-e meg előre gyermekünk egyéniségét?

„Ahhoz, hogy csemetéd minél hatékonyabban tudd segíteni életútján, első feladatod, hogy minél jobban ismerd meg őt. Ne a saját görbe tükrödön keresztül, nem úgy, hogy saját álmaidat, elvárásaidat aggatod rá, hanem azzal, hogy szereted és figyelemmel kíséred, ott vagy mellette és figyelsz rá. Az a gyerek érzi jól magát a bőrében, akit elfogadnak olyannak, amilyen ő valójában.

A nevelésnek két nagy lehetősége van: legyél, aki vagy, és én ebben támogatni foglak; vagy legyél, akivé én akarlak tenni.”

Vekerdy Tamás: Ismerd meg gyermeked és szeresd!

Ahogyan egy derűs, harmonikus tér felvidít, úgy egy sötét rendezetlen helyiség lehangol, a meleg, élettel teli színekkel kialakított szoba felpörget minket, míg a natúr színekkel tervezett helyiség megnyugtat. Nincs ez másképp a gyerekszobák esetén sem. Környezetünk hatással van ránk. Gyermekünk szobájának kialakítása, mind a színek, mid a formák tekintetében, hosszú távon is formálja személyiségüket. Épp ezért felmerül a kérdés: Szüksége van-e gyermekünknek tematikus gyerekszobára, vagy sem?

Sok szülő gondolja úgy, hogy biztosan jó lenne gyermekének egy tuti királylányszoba, egy kalózhajó, netán egy sportautó, s ezért valamely sémára felépített tematikus bútort vásárol gyermekének.
Ez a megoldás egyszerűbb, mint elgondolkodni a gyerekszobán és kreatív környezetet kialakítani. Néhányan még menőnek is tartják ezt, és persze a játékgyártók is ezt sugallják…

De tényleg jót teszünk-e gyermekünknek, ha ezt az utat követjük?

Ha így teszünk, akkor gyermekünkkel szemben eleve meghatározott elvárásokat teremtünk. Legyél királylány, legyél kalóz, stb. . Korlátozzuk gyermekünk fantáziáját. A tematikus környezet gátolja gyermekünk kreativitását. Az ilyen szobában, gyermekünk tudat alatt úgy érzi, eleve elrendeltük azt az elvárt viselkedési formát, amit szobája sugall. Elvesszük tőle a lehetőséget, hogy fantáziájával és kreativitáséval Ő maga képzelje el, vagy ami még jobb, segítségünkkel Ő maga alakítsa ki az épp aktuális játékhoz szükséges környezetet. Készítsen várat, sátrat, versenyautót, vagy űrhajót. Lehessen ma királylány, holnap sárkány, holnapután ninja harcos. Változhasson kiskutyává, vagy akcióhőssé, mindegy. Akár lehessen minden nap más és más, képzelete fantáziája szerint.

Persze a gyerekek mindig megpróbálnak kitörni a kívülről rájuk erőltetett sémákból, de egy tematikus gyerekszobában nehéz dolguk van. Jobban tesszük tehát, ha NEM KORLÁZOZZUK BE GYERMEKÜNK KREATIVITÁSÁT, és olyan környezetet alakítunk ki, melyben gyermekünk fantáziája szabadon fejlődhet és kibontakozhat. Olyan környezetet teremtünk, mely együtt tud fejlődni gyermekünk gyorsan változó igényeivel és ötleteivel.

Hagyjuk, hogy gyermekünk fantáziája teremtse meg a várkastélyt, az űrhajót, a versenyautót. Segítsük neki ebben, vegyünk részt gyermekünk játékában és a hozzá tartozó környezet kialakításában.